Každý den začíná většinou pozitivně, s úsměvem, přivítáním se se všemi kolegy a vedoucí. Je čas na přípravu na daný den, plán na celý týden jsme již probrali na pravidelné pondělní poradě. Pracovníci pak odemykají dveře našich poboček ve Žďáru nad Sázavou, v Bystřici nad Pernštejnem či Velkém Meziříčí. Někdo připravuje skupinové aktivity - prostor naší tvůrčí dílny, aby klienti mohli zaměstnat ruce a dát odpočinout častým tíživým myšlenkám. Tvoření se střídá s možností procvičit paměť, posílit slovní zásobu nebo vyrazit společně nabrat energii do přírody.
Velká část týmu se rozjíždí za svými klienty do celého okresu Žďár nad Sázavou podpořit je v jejich domovech. Tam probíhá intenzivní individuální podpora. Pracovník klienta doprovodí k lékaři nebo na vyřizování na úřad nebo na nákup. Naši práci někdy ani neuvidíte. Pracovník vedle klienta jen stojí případně je v jeho blízkosti. Nemusí nic říkat ani aktivně vykonávat. Přesto je klientem vnímán jako ta správná podpora, aby, pro mnoho lidí tu nejběžnější situaci, zvládnul sám.
V domácnosti také často probíhá podpora při trénování vaření, údržbě domácnosti a nácvik domácích pracích. Klient také s námi sdílí nejen své starosti, ale i radosti. Zvenku to může vypadat i jako obyčejné povídání o běžných tématech. Duševní nemoc často člověka izoluje od ostatních lidí, a tak i obyčejné lidské povídání má svůj velký význam.
Po dopoledních návštěvách klientů má pracovník čas na oběd, trochu vydechnout a zpracovat dojmy a pocity z návštěv. Poté je čas přejet služebním autem na další návštěvu nebo se vrátit na schůzku s klientem na základně. Někdy je třeba zreflektovat postup práce s klientem se zkušenějším kolegou, vedoucí služby nebo i na supervizi. Nedílnou a nemalou součástí práce sociálního pracovníka je nezbytná administrativa. Pak zbývá chvíle na přípravu podkladů na další den, najít adresy a cesty k novým schůzkám se zájemci o naši službu, vyřídit telefonáty, zalít si květiny v kanceláři či uklidit pracovní stůl.
Vždy je na svobodné volbě klienta, do jaké oblasti svého života nás vpustí a jaká má přání. Situaci klienta se snažíme zmapovat a nabídnout řešení. Naším cílem, aby se klient cítil lépe a mohl třeba i s naší dopomocí zajistit svoje potřeby. Je velkou výhodou, že klientovi můžeme nabídnout podporu našich dalších charitních služeb.
Důkazem, že sdílení žité zkušenosti může významným způsobem pomoci druhým, je naše kolegyně peer pracovnice. Společně klienta podporujeme, povídáme si, učíme se novým věcem a čelíme výzvám, které život s duševními potížemi přináší. Pomáháme hledat zaměstnání, bydlení, zajistit stabilizaci psychického stavu, následnou péči dalších odborníků a spoustu dalšího. Věnujeme se také finanční stabilitě, ať už je to správnému hospodaření, vyřízení invalidního důchodu či sociálních dávek.
A ačkoliv cesta s duševním onemocněním není jednoduchá, je pro klienta důležité, že na ni není sám. Snažíme se přispět k celkovému zotavení klienta a být na jeho cestě tím nejsprávnějším průvodcem…

Bc. Ivana Ptáčková
vedoucí - sociální pracovnice
Tel.: 777 756 410 E-mail: 4onxRWflW-xy.Z4WHsqk8W7%WkvDRW7r